B100Xのデザイン その2 「ジョブとスキル」 – Game design about B100X vol.2 “Jobs and skills”

B100Xのデザイン その1 「アイテム合成」 – Game design about B100X vol.1 “Item Mixture”

いつもNussygameのゲームをプレイしていただき、ありがとうございます。

前回に引き続き、今回はB100Xで採用される新システム「ジョブ」について解説していきます。

Thank you for playing Nussygame games.

In this time, I will explain about job system in B100X.

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ジョブシステムの基本 – Basic rules

B100Xでは、ジョブという新しい概念が追加されます。

(ストーリー上は、「有史以前の世界で、神が予見した人類を大別するアーキタイプを使徒ホリィが選択して再現する」… という設定です。)

冒険で敵を倒すたびにホリィは経験値を獲得し、その経験値を消費してジョブレベルを上げていく事になります。

ハートがない状態でゲームオーバーになると、プレイヤーが装備しているアイテムは失われてしまいます。

一方で、ジョブレベルや経験値は失われる事はありません

ジョブレベルを上げる事でホリィは永続的なボーナスを得る他、スキルを習得していく事ができます。

In B100X, job system will be available.

(The story that Holly selects and reproduces archetypes of the future human being predicted by God.)

Holly will earn experience points(EXP) by killing enemies.

And she can spend it to raise her job levels.

When she dies with no Heart, she will lose all equipments, but she will not lose her EXP or job levels.

By raising job levels she will earn passive bonus or skills.

スキルによるビルド構築 – Character build with skills

スキルは、最大5つまでセットできます

戦闘中の各ターン、ホリィはセットされたスキルのうち、「クールダウンが終わっていて」「消費エネルギーが足りている」ものを1つランダムに選び、自動で使用します。

これにより、通常攻撃以外にも様々な行動をさせる事が可能になります。

また、直接使用せずに能力を強化するパッシブスキルも存在します。

ジョブレベルを上げていけば様々なスキルを獲得できますが、スキルのセット構成も重要になります。

大ダメージを与える主力スキル以外の余分な行動が多いと、主力スキルの使用頻度は落ちてしまい、結果としてスキルをたくさんセットする事で戦力が下がってしまう事もあります。

Buriedbornesの「つきのじょおう」のように、ランダムで動作する事を考慮して、効率的に動く戦い方をあらかじめデザインしていく必要があります。

このルールのために、ホリィの育成状況によって最適なスキルセットは逐次変化していきます

そして勿論、スキルセットに合わせて、装備品の能力構成も変化していきます。(例えば正拳を主力に使っていくなら、装備品は最大HPや回復能力に偏重していきます)

You can set up to 5 skills.

For each turn of combat,

Holly will use a random “Cooldown ended” and “Have enough energy” skill automatically.

And you can choose Passive skill what Holly will not use directly.

Your skill pool will be increased by raising job levels, but you need to think about “Skill set” problem.

For example, if you use specific skill as main skill (to deal big damage) and you choose some other unimportant skills, you have lower chance to use main skill because Holly will use skills from random pool automatically.

Like Moon queen in Buriedbornes, you need to think how Holly fight so that she can act as you wish.

By this rule, your best Skill set will be changed by Holly growing status.

And you will choose equipments for using skills. (For example, to use “Fist thrust” what will deal damage equal to 25% of Current HP, you will choose “Max Life” and healing abilities.)

エンドゲームに向けて – To End game

100F、1000F、そしてさらにその先を攻略し、エンドコンテンツに挑んでいくプレイヤーは、ホリィをどのように育てていくかを厳密に考えていく必要があります。

プレイヤーはホリィの全てのジョブレベルを最大まで上げる事はできますが、そのために必要な累計経験値は、莫大な量に達します。

キャラクタービルドに応じて、どのジョブを優先して育てていくか、どのスキルを採用し、どの能力を装備で伸ばし、ビルドを完成させていくか、無数の選択肢が用意されています。

色々なビルドを試してみたり、ひとつのビルドを極めてみたり、シーズンごとに最速攻略を目指してみたり、プレイヤーごとのプレイスタイルによって楽しみ方は様々です。

Players who want to conquest 100F, 1000F or more end contents, they need to think about Holly growing plan.

Players can raise all job levels to maximum, but it will take too many EXP.

You have countless options to choose which jobs to prioritize and grow, which skills to adopt, which abilities to extend with equipment, and complete the build.

You can experiment with different builds, master a single build, aim for the fastest clear in each season, or enjoy yourself in different ways depending on the playstyle of each player.

次回は… – And next!

ここまではキャラクタービルドに焦点を当ててきましたが、次回はゲームのプレイサイクルにまつわる要素「ゲームモードについて」を解説いたします。

「お楽しみに!」

Next time, I will explain about “Game mode you can choose”.

“Stay tuned!”

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