B100Xのデザイン その4 「バトルや冒険のギミック」 – Game design about B100X vol.4 “Gimmicks in Battle and adventure ”

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B100Xのデザイン その3 「選択可能なゲームモード」 – Game design about B100X vol.3 “Selectable Game Modes”

いつもNussygameのゲームをプレイしていただき、ありがとうございます。

今回はB100Xのバトルや冒険に登場する様々なギミックについて解説していきます。

Thank you for playing Nussygame games.

In this time, I will explain about Gimmicks in Battle and adventure of B100X.

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エネルギー – Energy

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スキルを使用するとき、ホリィはエネルギーを消費します。

強力なスキルほどエネルギーが多く必要になります。

ホリィは装備品やジョブアビリティによって「最大エネルギー」「エネルギー回復量」「消費エネルギー量減少」などを得る事ができます。

エネルギーはゲーム序盤においてはあまり意識される事のないパラメータですが、中盤から徐々に重要なパラメータになっていきます。

スキルに依存した強さを軸にしたビルドでは、スキルが使用できなくなることはパフォーマンスの低下、失速を意味します。

こうしたビルドにとってエネルギー不足は、より深層を目指す上で非常に重要な課題になります。

一方で、使用するスキル構成に対して、エネルギーが過剰に余ってしまう場合、それはまた別の問題として捉える事もできます。

つまり、「ビルドパーツを 無駄なエネルギーに割いてしまっている」という問題です。

例えば装備品の「最大エネルギー」上昇パラメータを、攻撃や防御を直接強化する別のパラメータに置き換えた方が、よりポテンシャルを活かす事ができるようになります。

ただし、その調整によってより深い層に進めるようになった結果、必要エネルギー量が増加し、今度はエネルギー不足に陥ってしまうかもしれません。

どれだけ深層に向かえるかの限界点は、プレイヤーの調整次第です。

Holly consumes energy when using skills.

Powerful skills require more energy.

Holly can get “Maximum Energy”, “Energy Recovery”, “Reduced Energy Cost”, etc. depending on equipment and job abilities.

Energy is a parameter that is not very noticeable in the early game, but gradually becomes an important parameter from the middle game.

In a build that relies on skill-dependent power, the inability to use a skill means poor performance.

Insufficient energy for these builds is a very important issue when going deeper.

On the other hand, if there is too much energy for the skill used, it can be considered as another problem.

The problem is that “build parts are being wasted on wasted energy”.

For example, replacing the “maximum energy” parameter of equipment with another parameter that directly enhances attack or defense will help you to take advantage of your potential.

However, as a result of the adjustments, you can go deeper, resulting in an increase in the amount of energy required, which may lead to an energy shortage.

The limit of how deep you can go is up to the player.

ハート – Heart

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B100Xからは、新たなパラメータとして「ハート」が導入されます。

目標階層決定し、ダンジョンに挑戦し、図らずも途中で戦闘に負けてしまった場合、ハートを1消費します。

過去のB100シリーズでは、冒険で死亡したときは、即座に装備品を失ってしまっていました。

B100Xでは、ハートが残っている限り、装備品を失う事はありません。

ハートが0になると、次に敗北した時、装備品を完全にロストしてしまいます。

ハートは24時間に1回全回復する他、ゲーム内アイテム課金でボーナスハートを購入する事も可能です。

例えば、初めて挑むボスや新しい階層で理不尽にロストすることもありません。

リスクを承知でより良いアイテムドロップのために少し無茶な階層に挑む事も可能ですが、ハートがなくなってからは、慎重なプレイ進行が求められます。

ビルドの安定性も、ゲームプレイに影響します。運によって強さにばらつきがあるビルドは、長時間プレイするとどうしても予期せぬ敗北を重ねる事になり、継続的に挑戦的な進行を続けることが難しいかもしれません。

From the B100X, “Heart” is introduced as a new parameter.

If you decide on the target floor, challenge the dungeon, and unintentionally lose the battle on the way, you will spend 1 heart.

In the past B100 series, when you died in an adventure, you immediately lost your all equipments.

In B100X, you will not lose any equipment as long as the heart remains.

When the heart reaches 0, the next time you lose, you will completely lose your all equipments.

In addition to recovering the heart once every 24 hours, you can purchase bonus hearts by in-game item purchase.

For example, you can challenge new bosses or floors for the first time without losing equipments unreasonablely.

It is possible to take risky adventures for better item drop, but after the heart is gone, careful play is required.

Build stability also affects gameplay. Builds that vary in strength due to luck can lead to unexpected defeats over time, and it may be difficult to keep challenging adventures.

「次の目標」とミッション – “Next goal” and Missions

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B100Xでは、プレイデータ別に用意された様々なミッションを達成することでジャンクや経験値、ハートなどを獲得することができます。

ミッションを意識的に達成していくことで、スムーズに冒険を進めていくことができます。

また、メイン画面で常にプレイヤーの「次の目標」が提示されます。

これは、現在達成可能なミッションのうち、プレイヤーの冒険の進行度に応じてすぐに達成できるものが自動で表示されます。

あるいは、自身でミッション画面から任意の目標を選択することで、「次の目標」に選ぶ事も可能です。

In B100X, you can earn junk, experience points, hearts, etc. by completing various missions prepared for each play data.

By consciously accomplishing missions, you can smoothly advance your adventure.

In addition, the player’s “next goal” is always presented on the main screen.

This will automatically display the currently available missions that can be completed soon depending on the progress of your adventure.

Alternatively, you can select your own goal from the mission list screen.

次回は… – And next!

これまで数回に渡ってB100Xのゲームシステムについて解説してきましたが、次回で本コラムの最終回となります。

次回は「ショップについて」を解説いたします。

「お楽しみに!」

Next time, I will explain about “Shops in B100X”.

“Stay tuned!”

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