序盤攻略の手引 – Guide to early strategy

※この記事にはスポイラー(=ネタバレ)が含まれています。ご注意ください。

* Please note: This article includes spoilers.

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証人(プレイヤー)の皆さん、こんにちは。

B100Xは、「アイテム管理」と「ダンジョン攻略」が大部分を占めるゲームです。

多くの時間を費やすことになる「ダンジョン攻略」では、使徒ホリィが頑張ってくれるでしょう。

「アイテム管理」こそが、B100Xにおける証人(プレイヤー)の最大の仕事であると言えるでしょう。

本記事では、B100Xのプレイを始めたばかりの初心者証人向けに、序盤攻略の手助けとなる基礎知識をお伝えいたします。

遊び始めたばかりで難しい、どうすればいいかわからない、という方は、プレイの手を休めて(あるいはホリィがダンジョンを周回している間に)、ぜひご一読ください。

Hello, witness(it’s you!).

B100X is a game in which “item management” and “adventure in dungeons” occupy the majority.

The apostle Holly will do her best in the “adventure in dungeons” that will take a lot of time.

It can be said that “item management” is the biggest job of the witness(=you) in B100X.

In this article, for beginner witnesses who are just starting to play B100X, I will give you some basic knowledge to help you in the early stages of the game.

If you’re just starting out and it’s difficult or you don’t know what to do, take a break from playing (or while Holly is running in the dungeon) and read on.

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序盤の装備を整える – Prepare equipments

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冒険を始めたばかりの頃、とりあえず拾ったアイテムを装備することになりますが、色々なアイテムが集まってきた辺りで、疑問が生じるはずです。

「どれを使えばいいのか?」

B100Xでは様々な能力があり、戦い方に応じてどの能力を持たせるべきか、組み合わせは様々ですが、最初は全体を理解するのも難しいかもしれません。

そこで、序盤に有用な「とりあえず持っておくと良い」能力をピックアップしました。

When you’re just starting your adventure, you’ll be equipping the items you picked up, but you’ll be wondering when the various items are gathered.

“Which one should I use?”

B100X has various abilities, and there are various combinations of abilities that should be given depending on how you fight, but it may be difficult to understand the whole at first.

Therefore, I picked up a useful “It’s good to have in any situation” ability in the early stages.


アタックダメージ – Attack damage

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戦闘では通常、スキルの構成によらず毎ターン1回通常攻撃します。

通常攻撃の威力は、この「アタックダメージ」能力によって上昇します。

アタックダメージを集めれば、それだけ早く敵を倒す事ができるようになります。

In combat, ordinally, you attack once each turn, regardless of skill composition.

The power of normal attacks is increased by this ability.

The more attack damage you collect, the faster you will be able to defeat your enemies.

追加魔法ダメージ – Additional magical damage

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追加魔法ダメージは、通常攻撃に魔法ダメージを付加する能力です。

通常攻撃がヒットしたとき、通常攻撃ダメージとは別に追加のダメージを与えるようになります。

アタックダメージと合わせることで、通常攻撃で与えるダメージを伸ばすことができます。

また、追加魔法ダメージは「魔法ダメージ」であり物理防御の影響を受けないので、物理防御が高い敵に有効な点も見逃せません。

Additional magic damage is the ability to add magic damage to your normal attack.

When a normal attack hits, it will now deal additional damage in addition to the normal attack damage.

By combining it with attack damage, you can extend the damage done by normal attacks.

Also, since the additional magic damage is “magic damage” and is not affected by physical defense, it is effective against enemies with high physical defense.

スペルダメージは…? – Is Spell damage good…?

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魔法スキルは非常に強力なダメージ源で、エナジーが枯渇しない限りは高い倍率でのダメージが期待できます。(威力250なら2.5倍、スペルダメージ+20なら50ダメージ!)

ただし、スペルダメージをいくら稼いでも、魔法スキルをセットしない限り能力は全く活かされない事に注意してください。

また、魔法スキルはエナジーを消費するため、ダンジョン深くに進むにつれてエナジー切れを起こす可能性があります。

魔法を主軸に戦う場合はエナジーを確保する方法も同時に考える必要があるので、全くの初心者にはおすすめできません。

Magic skills are a very powerful damage

source, and you can expect high-magnification damage as long as your energy isn’t exhausted. (skill power 250 means x2.5 damage, so 50 damage will be dealt if you have spell damage +20!)

However, keep in mind that no matter how much spell damage you earn, your spell damage abilities will not be fully utilized unless you set magic skills.

Also, magic skills consume energy, which can cause you to run out of energy as you go deeper into the dungeon.

When fighting with magic as the main damage source, it is necessary to think about how to keep energy at the same time, so it is not recommended for beginners.

最大HP – Max HP

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HPが0になると、ホリィは負けてしまいます。

逆に言えば、HPが0にならなければ、負けません。

単純な話で、より多くのHPを確保すれば、ホリィはより長く戦えるようになります。

When HP reaches 0, Holly loses.

Conversely, if HP does not reach 0, Holly will not lose.

In simple terms, the more HP Holly have, the longer Holly will be able to fight.

最大シールド – Max Shield

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シールドはHPとは別のパラメータで、シールドがあるときHPの代わりにシールドが先に減らされます。

また、敵を倒すごとに、シールドは最大値まで回復します。

つまり、十分なシールドを確保していれば、戦闘でHPがほとんど減らなくなります。

ただし、シールドはHPに比べて総量が少なく、大ダメージを受ける敵との戦闘には不向きです。

Shield is a different parameter from HP, and when there is a shield, the shield is reduced first instead of HP.

Also, each time you defeat an enemy, the shield will recover to the maximum value.

If you have enough shield, your HP will hardly decrease in battle.

However, the total amount of shield is smaller than HP, so it is not suitable for fighting enemies that receive great damage.

撃破時ジャンク獲得/撃破時経験値獲得 – Junk Gain on Killing/Exp Gain on Killing

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合成や神具生成に消費するジャンク、ジョブレベルを上げるために必要な経験値は、いくらあっても足りません。

これらの能力は、ジャンクと経験値を稼ぐスピードを大きく改善します。

These abilities greatly improve the speed at which you earn Junk and Exp.

合成によって能力値は高められますが、能力値が増えるごとに合成コストが増していき、数値を増やしづらくなっていきます。ジャンクが少ない序盤はなおさらです。

増やしたい能力値を全部位の装備品にそれぞれ付与すれば、より少ないコストで同じ能力の数値を大きく増やすことができます。この方法は、序盤に特に有効です。

Although the ability value can be increased by mix, the mix cost will increase as the ability value increases, and it will become difficult to increase the value. Especially in the early stages when you do not have enough Junk.

If you give each part of the equipment the ability you want to increase, you can greatly increase the value of the same ability at a lower cost. This method is especially useful early.

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序盤のおすすめスキル – Recommended skills

エナジーボルト – Energy bolt

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通常攻撃で敵を倒せた場合、ホリィはスキルを使用せずに次のフロアへ移動します。

つまり、無駄撃ちしてエナジーを消費することなく、通常攻撃だけで倒せなかった相手に対してのみ魔法スキルを使ってくれる、ということです。

エナジーの考慮が必要と前述しましたが、それでも最序盤の魔法スキルは非常に強力で、早期にボスを倒せるようになります。

If Holly defeat an enemy with a normal attack, Holly will move to the next floor without using the skill.

In other words, Holly will use magic skills only against opponents who could not be defeated by normal attacks without wasting energy.

I mentioned earlier that energy needs to be considered, but the magic skills in the early stages are still very powerful, and you will be able to defeat the boss early.

ヒーリング/プロテクション – Healing/Protection

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前述の通り、防御スキルも必要な相手にのみ使用されます。

回復や防御のスキルは強敵に対して温存されるため、やはり序盤攻略を早めてくれるでしょう。

As mentioned above, defense skills are also used only for those who need them.

Healing and defense skills are preserved against strong enemies, which will also speed up the early stages.

正拳 – Fist thrust

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Rank2の拳闘士から覚えられて、最大HP依存ダメージを与えられるこのスキルは、最大HPを最大化するだけで生存性能と火力が両立できる攻防が一体になった優秀なスキルで、ビルド構築の基礎も学べます。

さらに、Rank3ジョブに上位スキルが用意されています。

This skill, which can be learned from Rank 2 gladiator and can deal the damage depend on Max HP, is an excellent skill that combines offense and defense that can balance survival performance and firepower just by maximizing Max HP, and you can learn the basis of build construction.

In addition, Rank3 jobs have higher skills.

スリ – Pickpocket

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強さとは無関係ですが、早期に手に入る「撃破時ジャンク獲得+10」は非常に有用です。

深層を目指すときには、他のスキルに変えることを忘れずに!

Although it has nothing to do with strength, the early “Junk Gain on Killing +10” is very useful.

Don’t forget to switch to other skills when aiming for deeper floor!

開始フロアとフロアスキップ率 – Start Floor and Floor Skip

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通常、冒険は1Fからスタートしますが、「開始フロア」アビリティによってより深いフロアからスタートできるようになります。

敵から獲得できるジャンク・経験値は深層の方が多く、ドロップするアイテムのレアリティも深層の方が高くなります。

何度も冒険に向かわせる”周回”を行う際に、開始フロアを高めて深層だけを周回するようにすれば、時間あたりに得られるジャンク・経験値・アイテムはより良くなります。

Adventures usually start on the 1st floor, but the “Start Floor” ability allows you to start on a deeper floor.

The Junk and Exp that can be obtained from enemies are higher in the deeper floor, and the rarity of dropped items is also higher in the deeper floor.

You can get better Junk, Exp, and items per hour by raising the starting floor and circling only the deep floor when performing “farming” that go to adventures many times.

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フロアスキップ率は、開始フロアとは違う意味で効率に寄与する能力です。

通常、1Fの敵を倒した場合には2Fに移動しますが、フロアスキップが発動すると3Fに移動します。

フロアスキップでボスがいるフロア(10Fおき)をスキップすることはできません。

頻繁にフロアスキップが発生すると、結果として通常の敵ではなく報酬量が多いボス敵と戦う頻度が上がり、やはり時間あたりのジャンクや経験値がより多く稼ぎやすくなります。

また、ボス敵との戦闘頻度が上がることによってボス敵が宝箱を落とす頻度も上がり、ボス敵から手に入る「固有ドロップ」アイテムの入手率も上がります。

“Floor skip” is the ability to contribute to efficiency in a different sense than the “Start floor”.

Normally, if you defeat an enemy on the 1F, you will move to the 2F, but if you activate floor skip, you will move to the 3F.

It is impossible to skip boss floor(every 10F) with “Floor skip”.

Frequent floor skips result in more frequent fights against more rewarding boss enemies than regular enemies, making it easier to earn more Junk and Exp per hour.

Also, as the frequency of battles with boss enemies increases, the frequency with which boss enemies drop treasure chests increases, and the rate of obtaining “Unique drop” items obtained from boss enemies also increases.

開始フロアやフロアスキップ率は周回・稼ぎ効率に寄与する能力ですが、強さとは無関係です。

より深いフロアに挑戦しようとするときには、代わりに戦闘力強化能力を伸ばしたいと考えるでしょう。

これについては、次の項目を参照してください。

“Start floor” and “Floor skip” are abilities that contribute to farming efficiency, but have nothing to do with strength.

When trying to challenge deeper floors, you’ll want to increase your combat ability instead.

Read the next chapter for this.

装備を使い分ける – Use different equipments

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戦闘関連の能力と稼ぎ関連の能力、それぞれが求められるタイミングは異なります。

そこで、1つの装備品で稼ぎ能力のすべてを賄い、他装備品では稼ぎ関連能力を持たず、必要に応じて装備を変えるという方法があります。

全ての装備部位にこうした能力を持たせている場合は、いざ戦闘能力を伸ばそうとしたときに全ての装備品を作り直さないといけなくなってしまいますが、この方法であれば装備品1部位の置き換えだけで対応可能です。

こうした置き換えを行うなら、X部位が適しています。X部位には稼ぎ能力を伸ばす固有効果を持った装備品が多く、2つ装備できるので取り回しやすいからです。

Combat-related abilities and farming-related abilities are required at different times.

Therefore, there is a method in which one equipment covers all of the farming ability, and the other equipment does not have farming ability, and the equipment is changed as needed.

If all equipment parts have these abilities, you will have to remake all the equipment when you try to improve the combat ability, but with this method you need to replace only one equipment part to respond this purpose.

For these replacements, the X site is a good choice. This is because there are many equipments in the X part that have the unique effect of increasing farming ability, and since you can equip two X parts, it is easy to handle.

欲しい能力を抽出する – Extract the ability you want

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合成を行うと、装備品双方が持つ能力が足されますが、要素数8を越えた分は無視されて消えてしまいます。

無視された分は無駄になってしまいますし、いたずらにアイテムレベルが上がってしまえば早々にアイテムレベル上限に達し、合成ができなくなってしまいます。

そのため、欲しい能力だけを対象装備に付与したいところです。

本項では、欲しい能力だけを抽出する方法の1つを説明します。

When mixing, the abilities of both equipments are added, but parameters that exceeds 8 elements is ignored and disappears.

The ignored parameters will be wasted, and if the item level rises unnecessarily, the item level upper limit will be reached quickly and mix will not be possible.

Therefore, you would like to give only the abilities you want to the target equipment.

This section describes one way to extract only the abilities you want.

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まず、欲しい能力を持った複数の装備品を用意し、合成します。(=結果アイテムA)

合成時に、ベースアイテムと素材アイテムの双方が持っている能力は優先的に上位に配置されます。(この場合は撃破時経験値獲得)

First, prepare multiple equipment with the desired ability and mix them. (= Result item A)

When mixing, the abilities of both the base item and the material item are prioritized. (In this case, “Exp Gain on Killing” will be

prioritized.)

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次に、結果アイテムAを空のエッセンスと合成します。(結果アイテムB)

すると、最上位に配置された能力だけがエッセンスとして抽出されます。

Then mix result item A with the Blank essence.

Then, only the ability placed at the top is extracted as the essence item.

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最後に、その能力を足したい装備品に結果アイテムB(=エッセンス)を合成します。

対象の能力だけが加算される形になります。

Finally, mix the result item B (=essence) with the equipment for which you want to add that ability.

Only the target ability will be added.

この他にも、素材アイテムや合成ルールを使って任意の能力を集めたり高めたりする方法はたくさんありますので、探してみてください。

There are many other ways to collect and enhance any ability using material items and mixture rules, so please try looking for them.

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