2021年は、Nussygameにとって苦境を超えて次のステージへと歩み始めた1年となりました。
The year 2021 was a year for Nussygame to move beyond its predicament to the next stage.
- B100Xリリース!
- Buriedbornes 5周年
- 過去最高益を更新
- 今後の課題
- 2022年に向けて/2021年 決算
- …最近のohNussy
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B100Xリリース! – B100X has been Released!
1月27日、新作「B100X」がリリースされました。
本作は過去作「B100」「B100S」の正統続編で、「戦闘操作不要で奥深いビルド構築を楽しめるハックアンドスラッシュ」として制作しました。
リリース直後のサーバ接続問題などトラブルは少なくありませんでしたが、初年度の収益がBuriedbornesのそれを大きく超える過去最高のローンチとなりました。
On January 27th, my new title “B100X” was released.
This title is a legitimate sequel to the past titles “B100” and “B100S,” and was created as a “hack-and-slash game that allows players to enjoy deep build construction without the need for combat operations”.
Although there were many troubles such as server connection problems after the release, it became the best launch ever with the first year’s revenue far exceeding that of Buriedbornes.
Buriedbornes 5周年 – 5th Anniversary of Buriedbornes
2021年8月に、Buriedbornesは5周年を迎えました。
5年を過ぎてなお、多くの方に愛しプレイしていただけている事を、心から光栄に思います。
そして、次の5年、その先の10年を見据えて、Buriedbornesシリーズをさらに展開していく所存です。
2022年には続編Buriedbornes2をリリース予定です。
Buriedbornes2のゲーム内容に関する情報を、順次公開しておりますので、是非そちらもご覧くださいませ。
In August 2021, Buriedbornes celebrated its 5th anniversary.
I am truly honored that many people still love and play our game after 5 years.
I will continue to develop the Buriedbornes series for the next 5,10 and more years.
The sequel, Buriedbornes 2, is scheduled for release in 2022.
I will be releasing more information about Buriedbornes 2 in the near future, so please check it out.
過去最高益を更新 – the highest past profits
2021年は、B100Xの売上が加わったことで、Nussygame始まって以来の最高益を達成いたしました。
B100Xはユーザ規模・売上ともにBuriedbornesと同規模に成長しており、Nussygameの代表作として長くサービスを継続していくに足るタイトルだと判断しており、2022年以降も精力的なアップデートを予定しております。
Buriedbornes以降、Buriedbornesと同程度かそれ以上の規模のタイトルを提供できておらず不安な時期もありました。
B100Xの成功によって、今後さらに長期的に安定して新規開発・タイトル運営を続けられる状況が整いました。
また、Buriedbornesだけで終わるただの一発屋ではない、Buriedbornes以外のタイトルでも成功できるという事を示すことができました。
今年に入ってやっと、胸を張って「個人開発で生活していけている」と言えるようになったと考えています。
In 2021, with the addition of B100X sales, I achieved my highest profit since the beginning of Nussygame.
B100X has grown to the same scale of users and revenue as Buriedbornes, and I believe it is a title that will continue to be Nussygame’s flagship title for a long time, and I plan to update it vigorously in 2022 and beyond.
Since Buriedbornes, I have not been able to offer a title of the same or larger scale as Buriedbornes, and there was a period of uncertainty.
With the success of B100X, I am now in a position to continue new development and title management in a stable and long-term manner.
I have also been able to show that I am not just a one-hit wonder that will end with Buriedbornes, but that I can also succeed with titles other than Buriedbornes.
This year, I think I can finally say with pride that “I can make a living as an independent developer”.
今後の課題 – Future issues
一方で、今後に向けて問題が全くないわけではありません。
Buriedbornes2に留まらず、Nussygameから提供したいと考えているゲームタイトルはまだたくさんあります。(DeckDeDungeonシリーズの続編もそのひとつです)
現在メインタイトルを2つ並行して更新を行っていますが、これを今後さらに数を増やしていこうとなった場合に、とにかく時間がないという問題があります。
これに対しては現在、各タイトルの開発やアップデートにおいて、より省コストで安定したリリースが可能になるよう、体制の見直しを進めております。
既存タイトルのリファクタリング、テスト自動化、内部アーキテクチャの刷新など、堅実で手戻りの少ないリリースを目指していきます。
あまり表向きには変化のない点ですが、メジャーアップデート後のhotfixや不具合対応アップデートの頻度を減らすことで、開発作業の時間を最大化していき、可能なら3,4タイトルの並行運用まで可能にしたいと考えております。
もうひとつの課題として、Nussygameのタイトル全体として、ストーリー面が弱いと考えております。
世界観やキャラクターにより愛着を持ってもらえるよう、イラストレータさんやシナリオライターさん・3Dデザイナーさんなど、これまで以上にコストをかけてコンテンツの拡充も行っていく予定です。
また、ゲームの提供規模が個人の域を超えつつあるため、Nussygameの法人化を検討しております。
これについてはまだ未確定ですが、確定し次第お伝えいたします。(もちろん、これまでのゲームもこれからのゲームも、今まで通り私が責任を持ってデザイン・制作・運営していく形に変わりはありませんのでご安心ください)
On the other hand, it doesn’t mean that I am completely free of problems for the future.
Beyond Buriedbornes2, there are still many more game titles that I would like to offer from Nussygame. (The sequel to the DeckDeDungeon series is one of them.)
I am currently updating 2 main titles at the same time, but if I want to add more in the future, there’s just not enough time.
To address this issue, I am currently reviewing my system for development and update of each title to enable stable release with less cost.
By refactoring existing titles, automating testing, and revamping the internal architecture, I am aiming for a solid release with less rework.
Although this may not seem like much of a change, I would like to maximize my development time by reducing the frequency of hotfixes and bug fixes after major updates, and if possible, I would like to be able to run 3 or 4 titles in parallel.
Another issue is that Nussygame titles as a whole have a weak storyline.
I am planning to spend more cost than ever to expand the content, including illustrators, scenario writers, and 3D designers, so that people can become more attached to the world and characters.
I am also considering to incorporate Nussygame, as the scale of our game offerings is going beyond the size of the individual.
This is still up in the air, but I will let you know as soon as it’s finalized. (Of course, you can rest assured that I will still be responsible for the design, production, and management of all games, both past and future.)
2022年に向けて/2021年 決算 – Towards 2022/2021 Results
Nussygameとしてゲームの提供を開始してから、7年が経ちました。
失敗もたくさんしましたが、それ以上に大きな成功を手にすることもできました。
これも全ては、私が作ったものを「面白い」と感じていただける皆様のおかげです。
まだまだやりたい事は尽きず、やるべき事も尽きません。
これからも全力で私が「面白い」と信じるものを提供していきます。
今後とも、よろしくお願いいたします。
It’s been 7 years since I started offering games as Nussygame.
I’ve made a lot of mistakes, but more importantly, I’ve had a lot of success.
This is all thanks to the people who find my work “fun”.
There is no end to what I want to do and what I need to do.
I will continue to do my best to provide what I believe to be ”fun“.
Thank you for your continued support.
…最近のohNussy – …Recent ohNussy
重要ではない内容です。
お時間ある方はどうぞ。
It’s not important.
If you have time, please read it.
2020年末に「家族が増えました」と言いましたが、2021年春にさらに家族が増えました。
手前が先住猫のアンナちゃん。
奥のひょうきんなのが新しく迎えたダンくんです。
2匹とも姉弟の保護猫でした。
毎日仲良く楽しく暮らして、家族みんなに笑顔と幸せを振りまいてくれています。
At the end of 2020, I said that a cat came to our family, and in the spring of 2021, our family grew even more.
In the foreground is Anna, since 2020 winter.
In the back is new friend, Dan.
They were both siblings of the rescued cats.
They live together happily every day and bring smiles and happiness to everyone in my family.
秋頃に妻が入院したのを期に、料理を始めました。
ゲーム作りと同じで手順が複雑で覚える事も多く失敗ばかりですが、楽しんでいます。
I started cooking when my wife was hospitalized in this autumn.
Just like developing a game, the steps are complicated and there are many things to remember, and I keep making mistakes, but I am enjoying it. 🙂